Mijn werkje hangt naast een foto van Rubens Mano (Brazilië) en een tekening van Rosemin Hendriks, in de keuken boven de eettafel.
10 april 22:28 RH aan BD
Ha Brieke, Bedankt voor het werkje.We nemen de verantwoordelijkheid op ons om er goed voor te zorgen, en zoeken een mooie plek. Laat maar weten hoe lang het schilderij hier mag blijven en wat je wilt dat wij doen. OK? liebe grüsse, Rob
10 april 22:57 BD aan RH
Super Rob, jullie hoeven alleen maar te bedenken waar jullie het werkje willen hangen of liggen kan natuurlijk ook… Het wijst zich daarna vanzelf, ik wil graag een afspraak maken om het weer op te halen, wat vragen te stellen en een foto te maken van waar het hangt, of in het doosje is blijven liggen of….? (maak je geen zorgen, de randjes kunnen wat kwetsbaar zijn maar zijn zo weer blauw gemaakt) Ik laat het weten als de site de lucht in gaat…..Jullie horen bij de eerste lichting, spannend. X Brieke
10 april 23:07 RH aan BD
We vinden het een mooi schilderijtje dus blijft niet in de doos. Eigenlijk doe je aan mailart 2.0, zeg maar een uitgebreide versie ervan. Trouwens dat doet mij ineens denken aan een Zwitserse kunstenaar die per post houten kisten (diverse afmetingen, groot, klein etc) gevuld met nog vloeibaar/nat gips. Tijdens de reis per post werd het gips hard en de ontvanger moest dan voorzichtig de kist openmaken. Maar wat jij doet gaat ook om “zorg”, in de zin van een tamagotchi, en in zekere zin als we er niet goed voor zorgen dan wordt het schilderijtje niet gezien en gaat het dood, bestaat het niet. liebe grüsse, XR
10 april 23:21 BD aan RH
….. Ik vind het ook een leuke spanning dat opsturen (Mondriaan is mislukt; geen bewezen talent, ook dat hoort erbij, ik heb nog veel leuks in petto) slaap lekker straks, brieke
11 april 8:58 RH aan BD
Wat jammer van MF. Jij hebt toch al jaren geleden bewezen dat je talent hebt! Je bent zeer actief… je eigen kunst, Code Rood, de Kapel etc. Dan hebben ze iets niet goed begrepen. R
11 april 10:30 RH aan BD
Oh ja, denk nu ineens dat “zorg” voor iets of iemand is in het Engels “to care”, er om geven. En toen herinnerde ik mij ineens dat Jan Verwoert (jonge Duitse filosoof, geeft les hier bij Piet Zwart MA) daar een tekst over heeft geschreven: I Can’t I Can I Care. Er zijn wel meer spannende teksten en ideeen te vinden over het zoeken naar alternatieve strategie om te ontsnappen aan de kunstwereld die gedomineerd wordt door de kunstmarkt, en dan natuurlijk de hele industrie, oordeel etc. Zoeken naar Alternatieven Brieke, daar zijn we toch al jaren mee bezig! :-)Bij jou begon dat met Hooghuis en nu de Kapel/Code Rood, en bij mij bij de voorloper van Hooghuis… Paleis voor Schoone Kunsten. Niet vergeten hoor, dat hoort er allemaal bij jou als kunstenaar, bij je positie als kunstenaar.
Dus jou project past daar heel mooi in: terug naar kleine intieme ontmoetingen met een kunstwerk. Je wordt als ontvanger niet gevraagd het te kopen, maar er voor te zorgen, er naar te kijken!
Ook heel goed vind ik dat je zelf een distributienetwerk opzet. Is ook belangrijk voor het werk. Het gaat niet alleen over die kleine schilderijen… nee het gaat ook over dat netwerk!!! En dat is misschien nog wel veel belangrijker voor het project. Uiteindelijk bepaalt dit netwerk de waarde van dit project. p.s. Welke curator(en) ken jij goed? Zeg maar waar je ook vrienden mee bent? Zien elkaar snel. XR
11 april 21:31 BD aan RH
Fijn die input, Rob…. over de afwijzing van het MF ben ik wel heen, maar het was wel even balen, vooral dat gevoel afgewezen te worden op kwaliteit. ( mijn nevenactiviteiten compenseren de kwaliteit van mijn eigen werk niet genoeg…) maar het voelt goed om nu onafhankelijk via mijn eigen opgebouwde netwerk mijn zichtbaarheid te organiseren. Los te komen van het ouderwetse idee van de galerie wereld waar je bij zou willen horen….. zo saai. Onlangs nog bij Witteveen in A’dam wat werk laten zien. I Can’t, I can, I care…. curatoren… die ben ik vergeten om mee te netwerken, heb alleen maar zelf curator gespeeld. Zij zijn wel steeds belangrijker geworden als fenomeen binnen de kunst, jullie(FGA) hebben veel meer met ze te maken. Ik denk dat mijn project me juist door de kleinheid ervan, heel veel kan brengen, ook aan nieuwe inzichten en contacten. Het is al aan het gebeuren en het voelt zo lekker onafhankelijk. Ik ga die tekst van Verwoert opzoeken, viel dank X Brieke
11 april 22:42 RH aan BD
Super dat je wat aan mijn gestamel hebt 🙂 Maar ik meen het wel hoor. Vooral dat we verder moeten kijken dan het werk zelf. Snap je? Dat is ook heel belangrijk bij jouw werk. Klein werk maar grote ideeën met doelen buiten het werk. Ik denk dat je het daar zou kunnen zoeken. Ken je die kleine schilderijtjes van Francis Alys? Zien elkaar later. XR
11 april 23:08 BD aan RH
Ja die zijn zo goed, ga ik meer over lezen die Francis Alys , ik zag ze in Kassel
12 april 9:46 RH aan BD
Ha Brieke, Als ik nog wat verder mag… wat ik bedoel te zeggen is dat Francis Alys spreekt via/door zijn schilderijtjes (maar al zijn andere werk) politieke en sociale kwesties aan. Hij observeert het dagelijkse leven en vindt daar kwesties die dat gewone overstijgen, om het maar even zo te zeggen. Die schilderijtjes zijn aardig geschilderd maar daar gaat het volgens mij helemaal niet over. Het zijn uiterst naïef geschilderde foto’s zou ik zeggen, beetje stuntelig en onhandig. Dus daar kijk je niet naar, daar beoordeel je het niet op. Soort van snapshots van het dagelijks leven of taferelen… Dus waar wordt het bij hem dan spannend? Met andere woorden. Als je jou werk naast dat van hem legt, wat is dan jouw (grotere) doel dat buiten die schilderijtjes ligt? Wat is jou kwestie? Kijk, schilderen dat kan jij inmiddels wel, dat kunnen wij zien. :-)Dus dat zit wel goed. En ik geloof niet dat het alleen over schoonheid gaat. Wat hebben we daar aan? Die schoonheid en verleiding inzetten voor iets anders… daar wordt het spannend. Ik voel dat er ergens nog een scherpe angel bij jou moet komen, minder lief, politieker (in ruime zin), huiselijke politiek, feminisme, de rol van die objecten en sierraden die je schildert bij de emancipatie van de vrouw… in de kunst, verbonden aan onafhankelijkheid, zelfredzaamheid, DIY mentaliteit (de Kapel)… de positie van de vrouw in de maatschappij (en in de kunst!), onrecht, onderdrukking etc… verhouding van objecten in 17e eeuwse schilderijen en jou schilderijen… fetisjisme, materialisme, welvaart, ongelijkheid in welvaart, de 1% vs 99%, de have’s and have not’s… :-)XR
12 april 11:42 BD aan RH
Dat weerloze, ook bij Alys, spreekt me aan… het benoemen heb ik moeite mee, omdat ik niet van statements houdt, ik wil niet kiezen, dat kan je als zwak zien …. en dat is het dan misschien ook wel. Al die dingen die je noemt zijn wel degelijk belangrijke drijfveren, door te doen (DIY) wil ik daar bij horen. De scherpe angel wil ik wel naar op zoek…….maar ik denk dat hij niet scherp is. Alys; zonder te weten van zijn performances, voel je een enorme toewijding ook bij die wat naïeve schilderijtjes, aan die schoonheid hebben we wel wat!! dan laat je ook al die politieke dingen voelen maar heeft het een andere ingang, de kijker moet zijn best doen.
meta-modernisme; verlangen naar oprechtheid, dat moet uit mijn werk spreken.
Door ongevraagd werkjes op te sturen, wil ik mij kwetsbaar opstellen maar ook ideeen uitwisselen, het is belangrijk naar wie, het is een bescheiden project, nog wel. dank voor je opmerkingen…daar heb ik echt wat aan. X Brieke